Tuesday 19 July 2016

MENJAGA ALAT-ALAT KESELAMATAN WELDING

Baiklah, puas sudah Cik Shasha bercerita mengenai keselamatan ketikan melakukan proses welding. Sekarang adalah masa untuk kita menambah ilmu tentang langkah-langkah asas yang perlu untuk menjaga alat-alat keselamatan welding. Iyerlah, world class quality sekali pun sesuatu produk, tapi kalau tidak dijaga dengan baik, rosak juga. Oleh itu, sila baca apa yang Cik Shasha taipkan di bawah ini OKKK!! Tak banyak uoolsssss, sikit sahaja, budak tadika pun boleh baca dalam 5 saat..hehehe.

  • Sesetengah alat keselamatan boleh digunakan berulangkali seperti topi keselamatan, apron, pelindung kepala dan kasut keselamatan. Jika topi keselamatan telah rosak seperti retak atau terserpih ianya hendaklah ditukar dan tidak boleh digunakan lagi.
  • Pelindung kepala biasanya boleh bertahan lama tetapi cermin putih sering rosak akibat terkena percikan arka. Oleh itu cermin putih hendaklah selalu ditukar jika berlaku kerosakan.
  • Kasut keselamatan hendaklah diperiksa sama ada masih elok atau telah terkoyak. Tapak kasut juga hendaklah diperiksa untuk mengelak dari tergelincir. Jika tidak selamat hendaklah ditukar dengan kasut baru. Kasut hendaklah sentiasa bersih dari minyak dan bahan mudah terbakar.
  • Sarung tangan kulit hendaklah dijaga dengan baik. Jika ianya terkoyak ia akan mengganggu kepada pengimpal semasa bekerja. Pengimpal hendaklah pandai menggunakan sarung tangan supaya tangan tidak terbakar kerana bahagian tangan adalah yang terhampir dengan api arka.

Told YOU!! It is less than 5sec...No kidding! :)






No comments:

Post a Comment